Via lichamelijke, mentale en emotionele bewustwording kom je steeds dichter bij je ware zijn

Meditatie werd lange tijd beschouwd als een puur religieuze praktijk. Tegenwoordig neemt de populariteit van aandachtstraining en meditatie meer en meer toe en hoewel het al duizenden jaren is geweten toont steeds meer onderzoek aan dat meditatie gunstige effecten heeft op het lichaam, de geest en de ziel.

Het helpt om stress te reduceren, maakt mensen minder angstig, het verbetert het immuunsysteem, vergroot het concentratievermogen, vermindert negatieve en malende gedachtes en als gevolg daarvan maakt het je gelukkiger, creatiever en kan het je in een diepe rust brengen, wat zorgt voor sereniteit en vreugde.

Aandachtstraining, gymnastiek voor de geest 

Meditatie, een poort naar de ziel

Zowel aandachtstraining als meditatie hebben beiden de bedoeling om het Bewust-Zijn te verruimen. 

Op de eerste plaats is het ontwikkelen van aandacht belangrijk, in het hier en nu zijn, aanwezig zijn bij wat zich aandient, evenals aanwezig zijn in elk moment van je activiteit doorheen de dag. Mindful in het leven staan maakt ons rustiger en daardoor beter in staat antwoord te geven en keuzes te maken.

Vanuit deze aandachtstraining verder te groeien naar meditatie die inhoudt dat je dagelijks een moment van fysieke en geestelijke stilte beoefent. Het opnieuw ontdekken van de stilte in onszelf, de stilte die genezend werkt en verdiept, waar we kunnen reflecteren en in contact komen met onze ware natuur, puur bewustzijn.

Een les wordt altijd opgebouwd met een combinatie van kennisoverdracht, lichaamsgewaarzijn ontwikkelen, ademhalingstechnieken, en van een geleide meditatie naar stiltemeditatie. Dit alles met geduld en een milde open houding naar onszelf. 

Aandachtstraining en meditatie kunnen individueel of in groep gevolgd worden.